Jouw muziek klinkt fantastisch, je ontwerp is goed doordacht, je hebt talent voor lesgeven… Hoe zorg je nu dat klanten je ook weten te vinden en dat je lekker aan de slag kan? Ben je al bezig met acquisitie en een funnel van contacten op te bouwen of uitbreiding van je netwerk? Zet je storytelling in om jouw verhaal op je website en op de socials te doen?

 

3 vragen en antwoorden die je op weg helpen om aan een goede klantenkring te komen:

1. Hoe kom ik als muziekdocent aan nieuwe leerlingen?

De beste reclame is mond-op-mond reclame. Laat de mensen die tevreden zijn met jouw lessen dit vooral aan anderen vertellen. Vraag of je hun lovende woorden in de vorm van een aanbeveling op je eigen website mag plaatsen.

Je kan overwegen leerlingen die een andere leerling aandragen korting te geven op het lestarief, of een andere attentie. Organiseer regelmatig voorspeelavonden waar je de leerlingen vraagt hun vrienden uit te nodigen en maak ze tijdens de avond enthousiast voor een proefles.

Laat je inspireren tijdens een training of workshop bij bijvoorbeeld: braenworks.com

2. Hoe zorg ik dat ik tijdens een opdracht ook al bezig ben met mijn volgende opdracht?

Als je een opdracht hebt is het vol ervoor gaan. Als je klaar bent val je in het zwarte gat en moet je weer van vooraf aan beginnen. Het duurt dan weer even voordat je een nieuwe opdracht hebt.

Herkenbaar?
De truc is om tijdens je opdracht al bezig te zijn met acquisitie en het opbouwen van een ‘funnel’, een reeks aan mogelijke klanten die je in het vizier hebt en waar je regelmatig wat van je laat horen.

Je kan bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief uitsturen of een blog plaatsen waarin je vertelt wat je bezighoudt, hoe je tegen dingen aankijkt en wat je te bieden hebt. Ga ook regelmatig met interessante mensen in je netwerk een kop koffie of een borrel drinken.

Probeer vooraf na te denken wat je uit zo’n gesprek wil halen: informatie waar de andere persoon mee bezig is, mogelijk andere contactpersonen, een ingang bij een opdracht etc. Blok per week ten minste 2 uur om hier gestructureerd mee bezig te zijn.

Laat je inspireren tijdens een training of workshop bij bijvoorbeeld: braenworks.com.

3. Ik vind het lastig om mezelf aan te prijzen. Hebben jullie goede tips?

Als creatief kun je vaak goed uitleggen wat je doet (‘ik maak aquarellen, ik werk met natuursteen, ik ben een goede productieleider’). Wat je verhaal krachtiger maakt is als je kan vertellen wat de rode draad is in jouw werk, de essentie. Zo kun je jouw werk en jezelf met meer bezieling en overtuiging in de wereld gaat zetten. Hierdoor krijg je meer focus en wek je het vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers om met jou in zee te gaan. Bedenk wat jouw drijfveren zijn en formuleer die in de vorm van een verhaal (storytelling). Laat dit terugkomen op je website, in je nieuwsbrieven en sociale kanalen.

Laat je inspireren tijdens een training of workshop bij bijvoorbeeld: braenworks.com/book-sessions.